Zipp Breidt Hun Lijn Van Carbon Clincher Tubeless Schijfremwielen Uit

De nieuwste wielen van Zipp Probeer schijfremmen, tubeless banden en bredere banden onder te brengen, terwijl u zich richt op aerodynamica en zijwindstabiliteit

Matt Phillips

De nieuwste wielen van Zipp erkennen de verschuivende wielarena: de nieuwe lijn gebruikt schijfremmen, tubeless banden, bredere wielen, bredere velgen en nieuwe wielmaten – en dat alles terwijl Zipp’s toewijding aan aerodynamica en zijwindstabiliteit wordt geëerbiedigd.

Zipp’s 303 Carbon Clincher Tubeless schijfrem, gelanceerd in augustus 2016, gaf een voorproefje van deze nieuwe lijn, die momenteel uitgroeit tot acht brede, tubeless-ready, schijfrem harmonieuze wielstellen. Zipp start deze nieuwe wielen in 2 varianten: de Firecrest voor zijn high-end klant, en NSW voor de high- end klant.

Bekijk hoe u een tubeless band plaatst:

Sneller en stabieler
In overeenstemming met de wielcategoriemanager Jason Fowler, zou Zipp’s doel met de nieuwste lijn Carbon Clincher Tubeless schijfremwielen zijn om verminderde aerodynamische weerstand en zijwaartse kracht te bereiken met 28 mm banden dan met 25 mm banden. (Lach in the face of end? Kijk eens naar ons nieuwe Elements of Cycling Tee , met dat ene aspect van ritten die de meesten van ons graag haten.)

Ze hebben een deel van de weg daarheen. In bijna alle eindomstandigheden zal de rijder zien dat de 202 en 303 Carbon Clincher Tubeless schijfremmen over het algemeen sneller zijn, met minder zijwaartse kracht bij gebruik van een 28 mm band dan bij een 25 mm band – en sneller dan de vorige generatie van het wiel bij gebruik van een 28 mm band .

De 404 en 808 Carbon Clincher Tubeless schijfrem blijven echter iets sneller met een 25 mm scooter dan met een 28 mm. Maar nogmaals, met 25 mm-banden zijn de wielen van de nieuwe generatie sneller, met een lagere zijaandrijving, dan de vorige generatie met 25 mm-banden.

Matt Phillips

Breder
Of je nu betaalt voor je Firecrest- of NSW-variant, de velgbreedte en -hoogte (binnen en buiten) zijn hetzelfde. De dieptes zijn exact hetzelfde als de velgremvarianten van deze wielen: 202 met 32 mm, 303 met 45 mm, 404 samen met 58 mm en 808 met 82 mm.

De tubeless-schijfmodellen zijn echter breder dan de velgremversies en breder dan de vorige generatie Zipp-schijfremwielen. De nieuwe 202 en 303 velgen hebben een buitendiameter van 28,9 mm en zijn daarom inwendig 21 mm; de nieuwe 404- en 808-velgen hebben een buitenbreedte van 26,4 mm en zijn inwendig 19 mm.

De zwaardere velgen zijn om 2 redenen dunner. Ze zullen eerder worden gebruikt in een conventionele wegomgeving met smallere banden, daarom is de extra breedte niet nodig om een brede band aan te moedigen; en op basis van Zipps-tests zijn de wielen op deze diepten aerodynamischer en stabieler in deze dimensie dan wanneer ze breder waren geweest.

Matt Phillips

Tubeless
Zippsredenen om tubeless te gaan gebruiken zijn niet uniek. Bastien Donze, de manager van de wielgoederen van het bedrijf, gaf vijf voordelen door, maar drie hebben betrekking op een lagere bandenspanning: meer tractie in bochten, meer ontspanning, verbeterde rolweerstand.

De eerste twee behoeven geen verdere uitleg, maar de derde lijkt misschien contra-intuïtief. Een lagere druk kan de rolweerstand verminderen, omdat de band kan vervormen en kleinere hobbels en rimpels kan opvangen in plaats van aan de andere kant op, over en naar beneden te moeten rollen. Bovendien is er bij tubeless duidelijk geen buis, wat betekent dat de energieverslindende wrijving tussen de band en de buis wordt verwijderd. Donze beweerde ook dat nieuwere chemicaliën in het loopvlak de rolweerstand aanzienlijk hebben verbeterd in vergelijking met eerdere generaties tubeless banden voor de weg.

Voordeel vier van tubeless, volgens Donze: minder kans op lekke banden, ook al gaf hij toe dat het nog steeds mogelijk is om een tubeless band te beknellen.

Naar mijn mening is het de verminderde kans op flatting die het hele tubeless item-werk produceert. Omdat er minder spanning is bij het afplatten, kunt u met lagere spanningen rijden (omdat u geen hogere luchtdruk gebruikt om te voorkomen dat de slang bekneld raakt).

Donzes vijfde voordeel is waarschijnlijk het meest controversieel: naar mijn mening is een tubeless systeem eenvoudiger op te zetten dan een band met een binnenband, zodra je leert hoe je dit moet regelen. Dit komt omdat er geen slang is om te beheren of mogelijk afgekneld te raken in de installatieprocedure.

Maar als je gewoon niet verkocht bent op tubeless, werken deze gloednieuwe Zipp-wielen – zoals alle tubeless-ready wielen – even goed met standaard banden en buizen als met tubeless banden.

Zipp heeft in mei hun assortiment tubeless-ready banden uitgebracht. Donze beweert dat Zipps-banden in onafhankelijke tests een lagere rolweerstand en veel meer grip in droge bochten bieden dan de toonaangevende tubeless-concurrenten. De grip in natte bochten was ongeveer gelijk bij de toonaangevende tubeless banden, inclusief Zipps.

Zipp’s zaagtanddetail Matt Phillips

Firecrest en NSW Disc Tubeless: wat is het verschil?
Zipps Firecrest-lijn is het standaardproduct van het bedrijf, dat nog steeds hoogwaardige materialen is. NSW (Nest Rate Weaponry) is duurder: sneller algemeen, met functies en technologie die niet te vinden zijn in de Firecrest-lijn.

NSWs-velgen zijn gebouwd met verschillende stoffen en lay-out, wat leidt tot lichtere velgen. Hoewel de velgafmetingen bijna precies hetzelfde zijn, hebben de NSWs-velgen een iets andere curve. Zipps geavanceerde ontwikkelingsmanager Michael Hall beschreef het als Zipps Firecrest-vorm van de volgende generatie. Mijn gok is dat een variant van de velg uiteindelijk naar de normale wiellijn van Zipps zal druppelen.

NSW-velgen krijgen ook een ander kuiltjespatroon, genaamd Sawtooth (hierboven afgebeeld). De klonterige topografie van de patronen op de binnendiameter van de velgen laat zien dat het wordt gemotiveerd door de 454 NSW-wielen. Het zaagtandpatroon, zegt Hall, verbetert “vortex shedding”, versus het Fircrests-kuilpatroon, dat de golvingen niet heeft.

Het resulterende voordeel van deze NSW’s andere velgvorm en kuiltjespatroon is een wiel met een groter aero-evenwicht dan een Firecrest. Aero-evenwicht is Zipps-manier om het mengsel van de aerodynamica van een wiel en zijwindstabiliteit te beschrijven. Om de Zipp Aero Balance-filosofie te schetsen: snelheid is een product van zowel aerodynamica als zekerheid van de rijder; de een zonder de ander is niet zo snel als een goede mix van beide.

NSW Disc Tubeless-remmen maken gebruik van Zipps Cognition Disc-hubs. Het verrassende kenmerk is het gebruik van J-bend-spaken, die afwijken van de straight-pull-spaken die worden gebruikt bij de andere wielen van het merk. Zipp heeft, samen met andere wielmerken, beweerd dat rechte spaken harder zijn en grotere spaakspanningen mogelijk maken, waardoor ze een duurzamer, stijver wiel bouwen. Ik zei dit en vroeg om de verklaring voor de terugkeer naar J-bend over de hoogste wielen van de fabrikant.

Matt Phillips

Donze verklaarde dat op papier rechte trekspaken een groter wiel vormen, maar in werkelijkheid wegen de voordelen niet op tegen de nadelen, die volgens hem een zwaardere naaf waren; moeilijkere montage (omdat straight pull spaken kunnen draaien tijdens het spannen); en straight-pull spaken komen niet zo vaak voor in winkels, wat vervanging moeilijker maakt. Wat de laterale stijfheid betreft, is het verschil schijnbaar verwaarloosbaar.

In de Cognition achternaaf zit een axiale koppeling met magnetische ontkoppeling. Deze functie zorgt voor volledige ontkoppeling van de bestuurder om stiller uitrollen te krijgen en, beweren Zipps-vertegenwoordigers, gratis tarief omdat er minder weerstand is.

De standaard voor rotorbevestiging is ook anders bij alle NSW’s Cognition-hubsets: Centerlock in plaats van het zesboutsformaat dat wordt gebruikt in de Firecrest-lijn.

Een laatste verschil is dat NSW-wielen gebruikmaken van met Zipps bedrukte ImPress-afbeeldingen in plaats van stickers. ImPress is lichter en sterker dan emblemen, en bedekt/vult ook de kenmerkende kuiltjes van Zipps niet, waardoor ze hun volledige voordeel kunnen bieden.

Wat is hetzelfde?
Alle Zipps Tubeless Disc-wielen zijn inclusief tubeless-tape die al is geïnstalleerd en tubeless ventielen met verwijderbare kern. Volgens Donze is elke toonaangevende kit compatibel met tubeless merchandise van Zipps.

Beide hartsets hebben gereedschapsloze verwisselbare eindkappen; doppen voor de meest voorkomende ascriteria worden bij de wielstellen meegeleverd. Cassettedrivers zoals SRAM/Shimano 10/11-speed, SRAM XD en Campagnolo zijn direct beschikbaar.

303 Firecrest 650b Zich
bewust van de groeiende grindtrend en de ontluikende acceptatie van niet-invasieve producten door sommige racers, biedt Zipp een 650b-variant van het 45 mm diepe 303 tubeless schijfbakwiel met een buitendiameter van 28,9 mm en een binnenbreedte van 21 mm (zoals de 700c-variant ). Donze beweert dat dit wiel verbeterde aerodynamica biedt ten opzichte van de algemeen verkrijgbare 650b-velgen met box-sectie.

Zie bijvoorbeeld 3T’s Aero Gravel Bike:

Dit wiel kan ook worden gebruikt op een paar compactere afmetingen van het straatframe. Traditioneel waren de 650c-wielafmetingen de go-to voor de kleinste wegframes, maar op basis van Zipp-vertegenwoordigers hebben sommige kleinere rijders ontdekt dat de 650c-maat te klein is (een 650b-velg heeft een 13 mm grotere diameter dan een 650c-velg), en een te grote sprong van 700c wielen. 650b, beweert Zipp’s conflicten, biedt een meer normaal aanvoelende en passende motorfiets.

Zipp’s Carbon Clincher Tubeless Disc-opstelling

Matt Phillips

202 NSW Carbon Clincher Tubeless schijfrem

202 Firecrest Carbon Clincher Tubeless schijfrem

Matt Phillips

303 NSW Carbon Clincher Tubeless schijfrem

303 Firecrest Carbon Clincher Tubeless schijfrem

Matt Phillips

303 650b Carbon Clincher Tubeless schijfrem

Matt Phillips

404 NSW Carbon Clincher Tubeless schijfrem

404 Firecrest Carbon Clincher Tubeless schijfrem

Matt Phillips

808 NSW Carbon Clincher Tubeless schijfrem

808 Firecrest Carbon Clincher Tubeless schijfrem