De nieuw ontworpen fiets is meer, slapper en harmonieus met dropperpalen voor lange reizen.

The Takeaway: De nieuwste Epic Hardtail Guru is onbeschaamd racegericht en klaar om hard te worden bereden.

  • Verbeterde geometrie met een slappere kophoek en groter bereik
  • Compatibel met verlengde druppelaars voor reizen
  • 100 mm RockShox SID Brain-vork

Gewicht: 97kg. (XL)

Ik heb een paar jaar geleden een upgrade naar een volledig geveerde fiets uitgevoerd en sindsdien niet meer achterom gekeken. Waarom zou ik? East Coast-paden, met name in de buurt van mijn huis in Eastern PA, zijn notoir rotsachtig en gespecialiseerd, perfect geschikt voor moderne fietsen met uitstekende vering en schokkend goede trapefficiëntie. En ze krijgen gek licht. Het is een no-brainer, toch?

Een maand over de nieuw ontworpen Specialized Epic Hardtail Guru laat me mijn hardline heroverwegen, geen hardtail-houding.

De nieuwste Epic Hardtail Pro is levendig, licht en opwindend om op technische trails te rijden. Trevor Raab

De nieuwste Epic Hardtail is licht, om te beginnen. Specialized beweert dat het S-Works Epic Hardtail-frame het lichtste productieframe ter wereld is, met een gewicht van slechts 775 g voor een maat medium. Onze Epic Hardtail Guru maakt geen gebruik van het S-Works-frame en zijn vederlichte Fact12m-koolstof, maar de fabrikant beweert dat de Fact11m-koolstof die in het Epic Hardtail Pro-frame wordt gebruikt, slechts 140 g (aan een medium) toevoegt. Doorspekt met Roval Control Carbon-hoepels en een SRAM X01 Eagle-aandrijflijn, haalde mijn maat XL-testfiets de schaal op slechts 97 kg. Rekening houdend met de ongeëvenaarde trapprestaties van een hardtail en je krijgt een fiets die, als een volbloed in het starthek, de indruk wekt dat hij bij elke pedaalslag onder je vandaan moet springen.

  • Slacker balhoofdhoek en meer bereik dan voorgaande variant
  • Roval Control carbon hoepels
  • SRAM X01 Eagle-aandrijflijn

Deze fiets is levendig, wild en roept een niveau van opwinding op dat lijkt op een zomerflirt in het seniorenjaar, en katapulteert je in een universum van XC-gelukzaligheid. Het verstoort je om de grenzen te verleggen, over stenen en wortels te stampen en op de pedalen te stampen om steile hellingen op te blazen. De ber-precieze besturing is duidelijk vanaf de eerste bocht in het parcours – het is eenvoudig te oversturen. Een gemakkelijke aanraking en een lichte hand op het stuur is alles wat je nodig hebt.

Het is ook gemakkelijk om je te laten meeslepen en je gewicht te ver boven het voorwiel te vinden. Doe dit en het zal niet goed met je aflopen. Maar zolang je slim bent om op gewicht te blijven, kan deze fiets pittige afdalingen maken met verbazingwekkende, zij het hartkloppingen en beenmerggemak.
5 dingen die we leuk vinden aan de Specialized Epic Hardtail Pro

Compatibel met druppelaar

De Epic Hardtail Pro is compatibel met dropperpalen met een lange veerweg.

Race Ready banden

6 cm Quick Track-banden op Roval Control Carbon-velgen zijn extreem snel.

SRAM X01

Iets dikker dan XX1 maar met een bijna onmerkbare prestatiekloof.

Minimalistische cockpit

Zonder dropper of lockout hendels is het stuur netjes en schoon.

RockShox SID Brain

Geen op de stang gemonteerde vergrendelingshendel, maar on-the-fly wijzigingen blijven eenvoudig.

De RockShox SID Brain-vork speelt een grote rol, met dezelfde Brain-ophanging als op de full suspension Epics. Dit maakt de ophanging tegelijkertijd strak en effectief op gladder terrein, zoals brandstraten of gladde paden, maar toch klaar om hardere klappen op te vangen bij het hameren door steentuinen. Een traagheidsklep in de vork gaat open om vloeistofstroom (en het ophangingscompres) mogelijk te maken als het hobbels, zelfs kleine, detecteert. Hoewel de vork geen vergrendeling heeft, kun je met de Brain Fade-aanpassing op de kroon handmatig schakelen tussen open en stevig. Ik merkte dat ik royaal gebruik maakte van de functie bij het overschakelen tussen verharde beklimmingen, onverharde wegen en paden.

De slappere balhoofdhoek en meer bereik houden de Epic Hardtail in overeenstemming met de hedendaagse mountainbike-geometrie. Trevor Raab

Sneller En Slapper

De geometrie heeft ook een paar tweaks van het herontwerp. Om gelijke tred te houden met de hedendaagse XC-cursussen, heeft Specialized de hersenhoek verlaagd tot 68,5 niveaus en de vorkteller teruggebracht tot 42 mm om de korte wielbasis te behouden voor een wendbaar en nauwkeurig rijgedrag. Het bereik groeide ook: onze XL werd verlengd tot 480 mm in een poging om het lichaamsvet van de rijder meer gecentreerd op de fiets te houden.

Moderne fietsen met volledige vering zijn buitengewoon goed in bergopwaarts gaan, maar ze zijn niet te vergelijken met de pure efficiëntie van een steile klim op een hardtail. Trevor Raab De nieuwe Epic doet zijn best om comfort toe te voegen met stoelresten met een kleine diameter. Een grotere bandenspeling om banden met een groot volume mogelijk te maken (de aangegeven maximale bandenspeling is 6 cm) helpt ook bij het voldoen aan kleine hobbels. De zitbuis heeft een grotere diameter en is geüpgraded om compatibel te zijn met dropper-posten met een lange veerweg. Die verandering neemt de verticale compliantie weg in vergelijking met de vorige iteratie die een 27,2 mm zitstok gebruikte. Om de score gelijk te maken, heeft de zitbuis momenteel een kleine bocht over de trapas om de verticale compliantie terug te geven die is gedaald door naar een zadelpen met een grotere diameter te gaan.
Gespecialiseerde Epische Hardtail Guru-details

Stijl: Hardtail XC
Materiaal : Carbon
Wielmaat: 74 cm
Vork: 100 mm RockShox SID Brain
Aandrijving: SRAM x01 Eagle
Cranks: SRAM X1 Carbon Eagle
Kettingblad: 32t
Cassette: 10-50
Remmen: SRAM Level TLM
Wielen: Roval Control Carbon, tubeless- klaar
Banden: 6 cm Specialized Fast Trak
Zadel: Specialized Body Geometry Power
Zadelpen: Specialized Carbon, 30,9 millimeter
Stuur: S-Works Carbon XC Mini Rise
Stuurpen: Specialized XC
Tyre Retrieval: 29 x cm

Epische Hardtail-familie

De Epic Hardtail wordt aangeboden in een reeks configuraties, 11 om precies te zijn, variërend in prijs van de wellustige S-Works Epic Hardtail AXS tot voor de Epic Hardtail, die nog steeds hetzelfde Fact11m-carbonframe heeft als onze testfiets . De S-Works frameset kan in veel verschillende kleurencombinaties worden gekocht.

De SRAM X01-aandrijflijn en graden TLM-remmen kosten minder in vergelijking met XX1 en Level Ultimate, maar het zal moeilijk zijn om dat een prestatieverschil te realiseren. Trevor Raab

Een Hardtail Voor De Puristen

Ik zal proberen niet te veel te praten over verticale naleving. Het is tenslotte een hardtail en je moet deze fiets actief duwen en manoeuvreren als je niet het achterwiel op elke steen en wortel hoeft te slaan. Voor sommigen is dat het nadeel van het rijden op een hardtail, anderen noemen het een functie. Voor technisch vaardigen is de Epic Hardtail Pro de substantie van XC-fantasieën met een hoog octaangehalte en is het een waardige toevoeging aan een stal. Net als die zomerflirt moest mijn tijd met alle Epic Hardtail Pro tot een einde komen. En hoewel ik niet klaar ben om de volledige squish te dumpen, heeft dit avontuur me ertoe aangezet mijn rigoureuze no-hardtail-houding serieus te heroverwegen. Misschien is er ruimte voor nog een XC-plezier in mijn leven.