Lay-out voor Pinarello’s Brand New Dogma F8 werd geleid door de behoeften van Team Sky.
(Matte Philips)

De nieuwe voorganger van de F20 cms, de Pinarello 65.1 Believe 2 was een gecompliceerde motorfiets. Het frame was zwaar (meer dan 1.000 gram met verf en hardware, 920 gram zonder) en had een verouderde rijstijfheid naar voren nodig, iets minder dan soepel en meegaand, niet bijzonder levendig in vergelijking met zijn WorldTour-collega’s. De vormen van de wiebelige vork en de stoelen (een lay-out die bekend staat als de Onda) waren net zo verdeeld als onderscheidend. In wat een geestvernietiging lijkt te zijn, beweerde Pinarello dat ritsymmetrie werd bereikt door asymmetrie van het raamwerk. De modelnaam was een woordsalade.

Het model was echter ook een doorslaand succes. Volgens Pinarello werden er duizenden per jaar verkocht. De Sky- en Movistar-teams dienden een petitie in bij de Dogma om 65 UCI WorldTour-overwinningen te behalen op hun manier om de twee beste gerangschikte WorldTour-teams te worden. In de Tour de France werden Dogma-renners eerste, tweede en achtste algemeen en wonnen ze het bergklassement. In de Wereldkampioenschappen was het onder de allereerste – en – derde renners. Niet slecht voor een ongewoon ogende, dikke en niet erg levendige fiets.

En toch heeft Pinarello het voor 2015 aanzienlijk veranderd. De eerste carbon Dogma ging in première in 2009, ter vervanging van de calciummodellen en werd vervolgens ongeveer elk jaar bijgewerkt. Maar in tegenstelling tot eerdere herzieningen, die het bestaande karakter elegant maakten en toch zijn handelsmerkprofiel behielden, betekent de 2015 Dogma een nieuwe route voor de topracefiets van dat bedrijf. Zelfs de titel heeft een revisie ondergaan. Dit is eigenlijk de Dogma F8 – voor de achtste generatie van dit Dogma-naambord.

De nieuwe Dogma-vork buigt uit en verliest de golvende Onda-vorm. (Matt Phillips)

Zo’n grote breuk met de traditie was nodig, zei Pinarello, om de doelen te bereiken die het had gesteld voor het meest recente Dogma. In overeenstemming met Luciano Fusar Poli, Chief Operations Officer van Pinarello, speelde Team Sky een belangrijke rol bij de ontwikkeling van Dogma. (Movistar rijdt nu op Canyon-fietsen.) De samenwerking met het team om de fiets te ontwikkelen is belangrijker dan ooit, legde hij uit.

Sky kwam met een wensenlijstje van vier punten: behoud het rijgedrag van deze 65.1 Think two, verbeter de stijfheid, verminder het gewicht en verbeter de aerodynamica. Of zoals Sky-teamrijder Bernhard Eisel zei bij de lancering van de F20 cms in Asolo, Italië, maak het precies hetzelfde, maar maak het ook sneller.

Aerodynamica was slechts één ontwerpoverweging, maar aanpassingen om de luchtweerstand te verminderen hebben de Dogmas-look aanzienlijk veranderd. De aanrakingskronkels van deze Onda-vork en -resten zijn bijna geëlimineerd ten gunste van een gladder profiel dat modern, maar ook een beetje anoniem is.

Bernie Eisel van Team Sky assisteerde Pinarello bij het introduceren van de gloednieuwe F8 aan de media. (Met dank)

Nieuwe F8-buisvormen hebben een vlakke achterrand achter de onderbuis en zitbuis. (Matte Philips)

Pinarello vertrouwde op de aerodynamische ervaring en high-dollar computational-fluid-dynamics (CFD)-toepassingen van andere Sky-sponsor Jaguar-auto’s om meer dan 300 lay-outs in een virtueel gebied te ontwikkelen, analyseren en herhalen voordat ze fysieke modellen creëerden om te testen in de windtunnel . Bij de lancering in Italië maakte John Pitman, de belangrijkste CFD aerodynamica-ingenieur van Jaguar, zich zorgen dat de aerodynamica van de F20 cms was ontworpen met de rijder in overweging en geoptimaliseerd voor echte kwalen.

De vormen werden ook beïnvloed door de beperkingen van de hoge stijfheid en het lage gewicht die nodig zijn voor een eersteklas racefiets. De buisvorm vanuit een aerodynamisch oogpunt werd normaal gesproken geduwd naar die met verbeterde laterale stijfheid en verticale conformiteit, zoals dunnere vleugelvormen, zei Pitman.

Het resultaat van alle overwegingen en compromissen is een puntige voorrand, naar buiten gebogen wanden en een platte achterkant zoals andere fietsframes, zoals de Cervelo Rca en Trek Madone, met afgeknotte vleugelprofielen. Bovendien krijgt de balhoofdbuis een opvallende snavel – die ook helpt om de voorremklauw iets in te schuiven – en meer diepte; de vork heeft een gebogen beenstand om de bladen in het wiel te verplaatsen; de kabel of draad van de achterderailleur komt uit de achterkant van deze dropout; de externe kraag is verwijderd en het draagbeen van de stoel is asymmetrisch gevormd om de achterremklauwbehuizing-stoparm te beschermen. In vergelijking met de Dogma 65.1 is de F8 26 procent aerodynamischer alleen en 6,1 procent aerodynamischer met een rijder (gemiddeld over verschillende eindhoeken). Pinarello deed het niett leveren cijfers die de F8 vergelijken met concurrerende frames van verschillende fabrikanten.

Om het uithoudingsvermogen te vergroten, ontwikkelde Pinarello frisse buisvormen en gebruikte nieuwe stoffen. Volgens ingenieur Paolo Visentin leverden de gloednieuwe buisvormen alleen al een stijfheidsboost van 12 procent op. Verdere verbetering, zegt Visentin, komt van het gebruik van Toraycas T11001K-vezel, waarvan Pinarello een jaar lang exclusief gebruik maakt van de fietsindustrie. Pinarello beweert dat het materiaal uitzonderlijk sterk en stijf is, waardoor ingenieurs de stijfheid kunnen vergroten en tegelijkertijd het gewicht kunnen verminderen. Als je zowel de buiscontouren als het gloednieuwe koolstof in overweging neemt, verbetert de meer F20 cm-stijfheid met meer dan 20 procent in vergelijking met de 65.1 Believe twee.

Samen met ruwe stijfheid beweert Pinarello dat verfijningen aan de asymmetrische stijl van de fietsen een meer gebalanceerd kader creëren. Volgens Pinarello zorgen inputs in de pedalen voor een evenwichtige belasting van het frame – de hopen in het linkerpedaal zijn een spiegelbeeld van deze belastingen van het rechterpedaal. De aandrijflijn creëert echter een asymmetrische belasting omdat de ketting de uitval aan de aandrijfzijde naar de kettingbladen probeert te trekken. De uitdaging voor ontwerpers is om de oscillerende linker/rechter pedaalbelastingen afzonderlijk tegen te gaan, evenals de hopen aan de rechterkant van het frame van de aandrijflijn die optreden bij elke halve omwenteling van de krukas. Het antwoord van Pinarello, dat het in 2009 uitbarst in de eerste carbon Dogma, is om elke framebuis behalve de balhoofdbuis een asymmetrische vorm te geven.Pinarello beweert dat het F8-framework 47 procent meer symmetrisch is (wat betekent dat de frameafbuiging van het linkerpedaal en het rechterpedaal gelijkmatiger is) dan de vorige Dogma.

Wat het gewicht betreft, beweert Pinarello dat het 80 g van het frame is afgevallen, waardoor het terugkomt op 860 gram (frame van 54 cm, ongeverfd). Vorkgewicht is een beweerde 360 g. Bovendien zegt Pinarello dat de F8 meer compliant is dan de 65.1 Think 2 en we zijn het daarmee eens. Op basis van onze eerste testritten bij de lancering is dit een van de grootste verschillen met de vorige versie.

Geometrie, in de petitie van Skys, is niet veranderd, maar getrouwden hebben anders geraden. De F8 is veel responsiever en speelser dan de 65.1 Believe two. Hij verliest niets van zijn eigen stabiliteit, maar krijgt een milder, nauwkeuriger gevoel.

1 anachronistisch detail is het gebruik van een trapas met Italiaanse schroefdraad. Pinarello stelt dat Skys-mechanica om een schroefdraadmethode vroeg voor onderhouds- en betrouwbaarheidsfuncties. Wat betreft Italiaans versus Brits draadsnijden, zegt Pinarello (dit verzon hij niet) Italiaans is stijver.

De F8 behoudt de Think two-methode kabelgeleiding van de vorige Dogma, die werkt met elektronische en mechanisch geschakelde aandrijflijnen. De zadelpen accepteert Shimano’s interne Di2-batterij voor Campagnolo EPS, Pinarello raadt aan om de V2-binnenbatterij bij de zitbuis te plaatsen. Het lipje van de voorderailleur van de fiets kan worden verwijderd om gewicht te besparen en de aerodynamica te verbeteren bij gebruik van een aandrijflijn met één ring. Pinarello beweert dat dit voor tijdpaden is, maar we vragen ons af of dat wijst op toekomstige straataandrijvingen. Drie flesmontagegaten rond de onderbuis stellen de rijder in staat om de fles bij het frame te verkleinen voor een betere aerodynamica, stelt Pinarello, of te vergroten voor gemakkelijkere toegang.

Pinarello zal onmiddellijk een beperkt aantal framesets naar fietsenwinkels verzenden. Ze zullen worden verkocht voor Lees een volledige recensie van deze Dogma F8 in ons augustusnummer.

Na onze eerste evaluatieritten voelt de F8 vooral efficiënter aan in vergelijking met de vorige Dogma. (Beleefdheid)