Zeg het maar: deze fiets is meer dan de som van zijn componenten.

Takeaway: Een veelzijdige fiets voor een uitstekende prijs.

  • WTB Route Boss-banden bijten in vuil om je geplant te houden.
  • Snappy 1x 10-speed Shimano Deore heeft een redelijk breed bereik, klaar voor iedereen behalve de steilste plaatsen.
  • Dankzij de stabiele en slappe geometrie kun je technische afdalingen aan met slechts een vork van 100 mm.
  • Komt niet met een dropper post.

Gewicht: 142 kg. (S)

Op papier ziet de Kona Mahuna er precies uit zoals hij is: een financieringsvriendelijke, innovatieve hardtail die voorbereid is om een paar singletracks te rollen. Maar onder onze benen zorgde het voor een verrassend levendige rijkwaliteit die we niet hadden verwacht door ernaar te kijken. Bij het bouwen van de Mahuna heeft Kona een aantal echt slimme specificaties en lay-outkeuzes gemaakt – agressieve banden en hulpeloze geometrie, om er maar een paar te noemen – die samenkomen om een responsieve, enthousiaste rit te creëren die lichter aanvoelt dan zijn 14 kg.

5 Dingen Die We Leuk Vinden Aan De Kona Mahuna

Efficiënte remmen

Glad en knapperig zonder plotselinge schokken.

Solide, speelse rit

Het aluminium frame is stevig en wendbaar.

Vuilminnende banden

Brede WTB Route Boss-banden grijpen het vast en scheuren het.

100 mm veerweg

Een RockShox 30 Silver TK Solo Air Fork springt eraf.

QR Zadelpen

Maakt on-the-fly of pre-afdaling wijzigingen mogelijk.

Met een meer, slappere geometrie dan veel hardtails, beheerde de Mahuna bijna alles wat we erop gooiden, zoals een aantal van de meest technische, rotsachtige paden in ons gebied in het oosten van Pennsylvania. Het iets grotere bereik en de hogere stapeling plaatsen de rijder verder naar achteren van het stuur, in een comfortabele, rechtopstaande positie waarmee je ruigere afdalingen kunt aanpakken. Zelfs de balhoofdhoek van 68 graden is nog steeds consistent met de XC-geometrie, waardoor het voorwiel dichter bij het stuur blijft zitten voor een responsievere handling. En zoals het is, voelt de Mahuna ook niet als overdreven voor een cruise langs het fietspad.

KONA MAHUNA COMPONENTEN

Frame: aluminium
Vork:
RockShox 30 Silver TK Solo Air 100 mm
Aandrijving:
10-speed Shimano Deore
Remmen:
Shimano hydraulisch (rotors: 180 mm voor, 160 mm achter)
Kettingblad:
28t
Cassette:
11-42t
Balhoofd:
FSA nr.

57B
Stuur:
Kona XC/BC Riser
Stuurpen:
Kona XC
Zadelpen:
Kona Thumb 31,6 mm Zadelklem
:
Kona QR
Crankarmen:
FSA Alpha Drive 1x Voornaaf
:
Formula 100×9 mm
Achternaaf:
Shimano 135×10 mm
Velgen:
WTB ST i27 TCS 2.0
Banden:
WTB Trail Boss 29×6 cm
Handvatten:
Kona Key Grip Slip on
Zadel:
Kona XC
Maten:
S, M, L, XL

Ik reed de Mahuna op verschillende lastige singletracks met verbluffende velden en vond hem het meest geschikt voor gestage, consistente beklimmingen met grote rotsen en step-ups. Ondanks een kettingblad aan het kleinere uiteinde (28-tanden), voelde de lichtste versnelling op de 11-42 cassette nog steeds een beetje te hard op steile, lastige beklimmingen, waarin het gewicht van deze fiets echt begon te worden weergegeven door ons vertragen. Sommige grotere tandwielen op de band hebben misschien geholpen, maar dat is een gemakkelijke upgrade als je besluit het later te maken.

Het dicht opeengepakte, boxy loopvlak op de WTB Trail Boss-banden draagt bij aan het lichtere rijgevoel van Mahunas. Bij hoge snelheden rollen ze snel, maar bijten ze snel in vuil zodra je op de pedalen trapt en aan de remmen trekt. Het stevige loopvlak op de randen helpt je ook door hoeken en off-camber-segmenten te planten. Deze zorgen ervoor dat de fiets veel beter reageert op plotselinge ingangssignalen, wat betekent dat u minder tijd kwijt bent aan ronddraaien of glijden en goed gebruik maakt van uw vermogen. Sterke aluminium velgen houden stand over ruige en gewortelde paden en zijn daarom veel minder kwetsbaar voor schade dan carbon.

De Mahuna wordt geleverd met tubeless-compatibele velgen en interne dropper post-routing, waardoor je meer mogelijkheden hebt om het later een beetje vriendelijker te maken op veeleisend terrein. Als je wat vuil of cruisegrind wilt versnipperen, dan is de Kona Mahuna een slimme investering voor daar, en heeft de flexibiliteit van upgrades als je behoeften toenemen.