Eerste Gezicht. Gespecialiseerde CruX
Alex Quesada

Naarmate meer fietsers ontdekken dat de glorie van vuil is, hebben veel fabrikanten gereageerd door hun bestaande cyclocross-fietsen aan te passen om koffers, bredere banden en andere middelen van hun grindslijperij aan te passen. Echter, met de Roubaix en Diverge die op die behoeften inspeelden, concentreerde Specialized zich op het ontwerpen van de CruX voor een enkel laserscherp doel: snel gaan tussen de tape. (Lees Get Fast om je lichaam te helpen bij te blijven!)

De CruX is opnieuw ontworpen met behulp van Specializeds Rider-First Engineering en is het product van tienduizenden datapunten die echte lichaamstypes, rijposities en componenten beoordelen. Een deel van het engineeringproces omvat het analyseren van elk stukje van deze koolstofopstelling om het gewicht te minimaliseren en de sterkte te maximaliseren; een ander deel komt van de onderneming van het merk met montagebedrijf Retul. Elke pasvorm die Retul doet, of het nu een professionele rijder of een weekendkrijger is, is ingevoerd in een database, zodat Specialized uiteindelijk de geometrie kan vinden die het beste werkt voor de rijder waarvoor ze hem ontwerpen.

Alex Quesada

Voor de CruX betekent dat een 20 mm lager zadel met een binnenband om de doorbuiging van de zadelpen te optimaliseren en u te helpen grip te behouden. Je vindt ook een nominaal steile voorkant (71,5 graden balhoofdhoek om een 54 te krijgen) en een kleinere (69 mm val) BB, voor scherp beheer in combinatie met de stabiliteit die je krijgt van een lager zwaartepunt. Het is een fiets met een silhouet dat subtiel lager, slanker en agressiever lijkt dan zijn voorganger en 400 gram lichter is.

De CruX heeft steekassen voor en achter, inclusief de nu standaard 12×142 achterkant. Dit is Specialized SCS-afstand en zijn eigen specifieke voor Specialized’s 130/135-afstand, wat betekent dat rijders vrij zijn om een andere wielset te kiezen die ze belangrijk vinden. Remklauwmontage is een platte montage geworden en de CruX is uitgerust met 160 mm schijfrotors voor en achter. Om de zaken schoon te houden, zijn alle draden en het huis intern geleid, zoals de voorremleiding die slim via de vork is geleid. Dit houdt de zaken schoon en houdt al die zaken uit de weg terwijl je je een weg baant door een hulpeloze aanloop. De manier om je fiets op te ruimen na een crossrace:

De CruX heeft een aantal andere functies waar cyclocross-racers dol op zullen zijn, zoals 3 mm bandenspeling in de oude versie. Het klinkt misschien niet als veel, maar op een modderige dag kan welke ruimte het verschil maken tussen een fiets met draaiende wielen en een stuk carbon dat je de put in moet slepen. Bepaalde S-Works-versies kunnen ook worden behandeld met hydrofobe verf om het hele frame te helpen schuren met schuren – we kregen niet de kans om het in actie te zien tijdens onze zonnige week in New Jersey, maar we blijven voorzichtig hoopvol.

Voor de racer die op zoek is naar elk beetje extra snelheid, is de Specialized CruX ontworpen voor de bezetting.