Beoordeeld. Gespecialiseerde Ruby Pro-schijf

Een verleidelijk soepele en sprankelende rit

Kent Pell

Ik heb altijd moeite gehad met het idee dat de populaire Specialized Ruby in wezen een hoogwaardige comfortfiets is – een werkpaard dat is ontworpen om de angel uit lange, slopende kilometers te halen. Gezien de titel klinkt het alsof het een elegantere functie zou moeten hebben.

Maar fietsnamen zijn niet altijd duidelijk herkenbaar, robijnen staan immers ook bekend om hun uitzonderlijke duurzaamheid. Ik ben me er ook van bewust dat de Ruby de damesversie is van Specialized’s Roubaix (snap je?), de fiets die enkele van de moeilijkste mannen van de wielersport naar de overwinning heeft gebracht op de kasseien van de Europese voorjaarsklassiekers.

De sleutel tot de plezierige rit van de Roubaix zou de beproefde trillingsdempende techniek en frameconstructie van het bedrijf zijn, gecombineerd met racewaardige stijfheid. Hoewel de fietsen in de Ruby-lijn verschillen van de Roubaix in geometrie en onderdelen, profiteren ze van veel van dezelfde technologieën, waaronder de rubberachtige Zertz-dempers van de tak, stoelsteunen en zadelpen waarvan wordt beweerd dat ze alle trillingen van de weg absorberen voordat het schuift omhoog door het frame en boort in je hele lichaam.

De Ruby heeft een uithoudingsgeometrie en onderdelen voor dames: een dameszadel, maatspecifieke cranks en een smaller stuur met een ondiepere drop. Voor 2015 heeft Specialized de Ruby geüpdatet met drie schijfremversies, waardoor klanten de mogelijkheid hebben om effectiever en bij alle weersomstandigheden te remmen.

Ik analyseerde de Ruby Pro Disc, een pronkstuk van carbon een stap onder de eersteklas S-Works Ruby. Het kwam uitgerust met Shimano’s 785 hydraulische schijfremmen samen met een Ultegra Di2 elektronische aandrijflijn, die snelle, scherpe veranderingen opleverde. Naast bling-variabele ziet Specialized nog een andere betekenis in digitale aandrijflijnen: ze maken het schakelen gemakkelijker. “Een hendel kan voor sommige meisjes een dealbreaker zijn, vooral nieuwere rijders die moeite kunnen hebben om te veranderen”, legt Stephanie Kaplan, merchandise manager voor dames bij Specialized, uit. “Elektronisch is ook erg vergevingsgezind – je bent niet zo geneigd om je ketting te laten vallen.”

Specialized beschrijft de rijkwaliteit van de Ruby als “zacht”, maar er is niets zachts aan. Ik heb weinig over het hoofd gezien van de explosiviteit die ik zo leuk vind aan zijn racegerichte zus, de Amira. En hoewel die fiets verrassend comfortabel is, doet de Ruby het beter om de rand van hobbels, divots en andere ontberingen van het oppervlak weg te nemen die je zou kunnen tegenkomen op ruigere straten of een out-of-bounds-ervaring. De schijfremmen maken ook ruimte vrij voor bredere banden. Dit alles, samen met de snelle Roval Rapide CL40 carbon wielset, zorgt voor een levendige rit die spint met betoverende zachtheid.

Afronding van het pakket is een compact 50/34 crankstel en 11-32 tape, waardoor de Ruby een fiets is waarop ik de grenzen van plezier overal waar ik reed kan verleggen – en hij duwde nooit terug. Als ik wilde klimmen, kon ik draaien en geniet ervan. Als ik vuil tegenkom, kan ik er echt kilometers over glijden. Als ik bergafwaarts was gegaan in een stortbui, zou ik de vlieg kunnen instoppen, in het besef dat ik met de schijfremmen mijn handen niet buiten zou dragen om mijn snelheid te controleren.
Specialized Ruby Guru Disc Vork Kent Pell

Het volgende met schijf uitgeruste model van mijn tester is de Elite Disc uitgerust met SRAM Rival. Ik had graag een idee willen krijgen van hoe het verschil voelt op de weg; helaas was de Expert Disc tijdens onze testperiode nog onderweg vanuit de fabriek in Taiwan. Maar ik geniet van het feit dat je een fiets kunt krijgen met een damesgeometrie, Specialized’s lange-rit-frametechnologieën en hydraulische schijfremmen voor onder welke versie je ook kiest uit de Ruby-reeks van 2015, je zult een alles-in-één weg vinden machine-met de duurzaamheid en glans van een edelsteen.

Wat u wilt weten
Endurance-geometrie voor dames voor stabiliteit en comfort (grotere balhoofdbuis en langere staande achtervorken in vergelijking met race-gefokte Amira)
Specialized FACT carbon vork met maatspecifieke tapsheid voor nauwkeurig sturen
Specialized CG-R zadelpen met Zertz biedt 18 mm demping
Twee modellen met hydraulische schijfremmen, één met mechanische

Gewicht: 17,4 (54cm)
Info: gespecialiseerd.com

Comfortabele Slow
Specialized productmanager en wielrenner Stephanie Kaplan begon op een Ruby Guru Disc te rijden nadat haar Amira was gestolen en nooit meer terug is gegaan.