De Takeaway: Canyon verbetert de 150 mm Spectral:ON e-MTB met Shimanos EP8-motor en een grotere batterij.

  • Shimano’s STEPS EP8-motor is krachtiger, lichter, kleiner en slimmer dan de E8000-motor die hij vervangt
  • 22 procent grotere batterij van 630 Wh
  • Vier modellen geprijsd op:
  • Alle modellen gebruiken hetzelfde frame, dezelfde motor en dezelfde accu.

Gewicht: 223kg. (medium, CF 9)

MEER FOTO’S KOOP NU

De 2021 Canyon Spectral:ON lijkt niet veel anders dan de Spectral:ON van vorig jaar, die helemaal nieuw was toen hij werd gelanceerd. Dat komt omdat de 2021-versie in wezen hetzelfde is als dat nieuw-voor-model: hetzelfde frame, dezelfde geometrie en zeer vergelijkbare bouwpakketten.

Desalniettemin is de Spectral:ON 2021 erg nieuw en sterk verbeterd om twee goede redenen: een nieuwe motor en een nieuwe batterij.

De Shimano EP8-motor is lichter, kleiner, krachtiger en efficiënter dan de E8000-motor die hij vervangt. Matt Phillips

Vanwege een aantal beoordelingsmotoren in januari en een reeks sneeuwstormen door het Four-Corners-gebied, heb ik niet genoeg tijd op de Spectral:ON CF 9 om een beoordeling te geven op de lanceringsdag. Ik zal dit bericht bijwerken met rij-impressies zodra de paden duidelijk genoeg zijn om me de tijd te geven die ik nodig heb om deze fiets goed te evalueren.

2021 Spectral:ON Motor- En Batterijupdates

het Spectral:ON-assortiment ziet de Shimano STEPs E8000-motor vervangen door Shimanos nieuwe EP8-eenheid. Dit is een belangrijke upgrade: vergeleken met de E8000 heeft de EP8-motor 21 procent meer koppel (85 Nm max vs 70 Nm maximum), is 380 g lichter, 10 procent kleiner, stiller, voert warmte beter af en heeft 36 procent minder sleuren.

Het is ook slimmer met verbeterde hulpberekeningen en profielen die de rijder kan afstemmen in de Shimanos E-TUBE smartphone-app (Android, iOS).

Rijders kunnen de EP20 cm-hulpprofielen afstemmen in de Shimanos E-TUBE-app. beleefdheid

De capaciteit van de batterij groeit met 22 procent tot 630 Wh (voorheen was dit 504 Wh). Canyon geeft geen specifieke schattingen van het bereik voor hun e-bikes, waarin staat: het is onmogelijk om een definitief antwoord op deze vraag te geven, aangezien het bereik (op elke e-bike) afhangt van verschillende factoren, waaronder de buitentemperatuur, je gewicht, je cadans, de manier waarop je gebruikt de energiemodi, hoeveel je schaalt, enz. Ik kan ze niet kwalijk nemen dat ze dit zeggen, want het is absoluut waar. Het dichtst bij een schatting is, tot 100 kilometer.

In de trail-modus met een bijna volle batterij, toonde mijn testfiets een bereik van 49 mijl. Dat kan een geweldige mountainbiketocht zijn, maar sommige van de Spectral:Ons-competities geven je nog meer bereik. De nieuwe Pivot Shuttle () bevat een 726Wh-batterij, terwijl de beste Levo-modellen van Specialized 700Wh-batterijen hebben.
Met een USB-C-oplaadpoort kun je je telefoon, GPS, licht of andere accessoires opwaarderen. Matt Phillips

Dat gezegd hebbende, Canyons Spectral:ON 9 is goedkoper dan de Pivot en veel goedkoper dan de topmodellen van Levo, dus je kunt een tweede batterij kopen (cijfer ongeveer dollars) en nog steeds geld op zak hebben. Het vooruitzicht om urenlang een reservebatterij van 3700 gram (gewicht buiten mijn schaal) in een rugzak rond te sjouwen lijkt echter niet… geweldig.

Framedetails En Geometrie

De Spectral:On heeft een carbon voordriehoek met een aluminium achterkant. De veerweg is aan beide uiteinden 150 mm aangepast, met hetzelfde Horst-Link-ontwerp met vier stangen dat wordt gebruikt op andere Canyon-verende fietsen die zich hier bevinden.

De Spectral:ON is een fiets met gemengde wielmaat: een 29er wiel voor met een 70 cm achter. Canyons-persgegevens zeggen: de configuratie met gemengde wielmaat stelt je in staat om een korter midden achter te hebben voor speels rijgedrag, terwijl het 29er-voorwiel je stabiel beheer geeft en de mogelijkheid om over alles heen te rollen dat op zijn eigen manier in de weg staat.

De CF8 en CF9 krijgen een carbon stuur/stuurpen uit één stuk. Matt Phillips

Ik vroeg Canyons-vertegenwoordigers precies hoeveel korter de Spectral:ONs-achterkant zou kunnen zijn met een 27,5-wiel dan met een 74 cm-wiel. Vernon Felton, Canyon’s wereldwijde MTB-manager, antwoordde: Het is onmogelijk om definitief te zeggen zonder een hele 29er-versie te hebben om ernaast te vergelijken, maar de Spectral 29 akoestische fiets heeft 437 mm liggende achtervorken (2 mm langer) ZONDER een motor in het pakket te hoeven persen. Als je de motor eenmaal hebt geplaatst, voeg je lengte toe. Het is dus onmogelijk om aan te geven hoeveel korter de fiets is vanwege het 27.5-achterwiel, maar het is zeker aanzienlijk korter.

Gebaseerd op de achtervorklengtes van e-MTB-trailfietsen met achterwielen van 74 cm, heeft de Spectral:ON een opgeruimde achterkant. In 435 mm zijn de liggende achtervorken van Spectral:ON merkbaar korter dan die op een Trek Rail (448 mm), de Specialized Levo (455 mm) en ook de Pivot Shuttle (441 mm). Voor alle duidelijkheid: kortere liggende achtervorken zijn niet altijd beter: kortere liggende achtervorken hebben hun voordelen (snellere handling, stijver) en hun nadelen (minder evenwicht, minder tractie op schaal). Langere overblijfselen hebben ook voor- en nadelen. Houd, zoals wat dan ook, rekening met uw behoeften voordat u beslist wat het beste voor u persoonlijk is.
Wat? Een meetkundetafel? beleefdheid

De rest van de geometrie is een beetje verrassend om in 2021 een 150 mm e-MTB te lanceren. De Spectral:ON heeft een nogal steile balhoofdhoek (66,5 graden), een nogal slappe zitbuishoek (74,5 graden) en is niet zo lang als je zou verwachten van een moderne 150 mm e-bike. Als je een geëlektrificeerde versie van de Spectral 29 verwachtte, zul je teleurgesteld zijn, maar als je van het gevoel van een snellere fiets houdt, lijkt de Spectral:ONs-geo daarop te wijzen.

De 2021 Spectral:ON Line

In de Verenigde Staten bestaat de nieuwe lijn uit vier modellen:

Spectraal: OP CF 7

Shimano XTR-aandrijflijn en remmen, Fox Factory 36 Grip 2-vork, Fox Factory Float DPX2-schokdemper, Factory Transfer-dropper, Reynolds Tre Carbon-wielen, Canyon ON CF-carbonbar/stuurpen uit één stuk, Canyon ON-zadel

De rest van de planeet krijgt zes modellen, waaronder een CF 6 en CF 6 WMN in de line-up. Hier wordt het verwarrend. De modellen genaamd CF 7 en CF 7 WMN uit Frankrijk zijn de wereldwijde lijnen CF 6 en CF 6 WMN. De rest van de werelden CF 7 (4.599 ) en CF 7 WMN (4.599 ) landen niet in de VS. Gelukkig wordt dit je duidelijk wanneer je de Canyon-website van een land bezoekt. Ik geloof toevallig dat de lijn van de VS een beetje logischer is, omdat de 7- en 6-modellen van de rest van de wereld meer op elkaar lijken dan dat ze verschillend zijn.

Alle modellen gebruiken hetzelfde 150 mm frame met carbon voordriehoek en aluminium achterdriehoek, de Shimano EP8-motor, samen met de 630 Wh-batterij.

De CF 9 is het enige model met carbon velgen Matt Phillips

Alle Franse modellen hebben Shimano 12-speed aandrijvingen, Shimano schijfremmen met 203 mm rotoren voor en achter, Maxxis Minon DHF 2.5 voorband met EXO-karkas en Maxxis Minon DHR 2.6-achterband met zwaardere EXO+ karkas.

Vergelijkbare fietsen

Ik ga niet doen alsof de CF 9 die ik ter beoordeling heb gekregen echt een goedkope fiets is. Maar stapel het op tegen een deel van zijn concurrentie en het ziet eruit als een geweldige waarde. Het is letterlijk duizenden dollars goedkoper dan fietsen met vergelijkbare (of vergelijkbare) constructies zoals de Specialized S-Works Turbo Levo (), Pivots Shuttle, (), Treks Rail 9.

9 XTR (), en de Santa Cruz Heckler CC X01 RSV MX ().