Reader's Rig. Lucas' Crème La Ruta Rando

Hallo, ik ben Lucas, en nadat ik de afgelopen jaren meer dan 150 rigs van onze lezers had gedeeld, vond ik dat het tijd werd dat ik er zelf een deelde. De fiets die ik vandaag heb gekozen om te markeren, is een van mijn minst opzichtige maar meest gereden: mijn La Ruta Rando van Creme Cycles, een fabrikant uit Gdansk, Polen, bekend om hun relatief goedkope stadsfietsen.

Je kunt overal in Berlijn verschillende Creme-modellen vinden die worden opgesloten en bereden door gewone fietsers, en dat is waar ze voor het eerst mijn aandacht trokken. Toen ik op zoek was naar een goedkope forenzenfiets die ik bij elk weer en op elk uur van de dag kon op slot doen, kwam ik het La Ruta Rando-model tegen op de Cremes-website. Hoewel het niet precies was wat ik verwachtte te vinden, of zelfs maar te zoeken, was ik geïntrigeerd door het prijskaartje van 1799 en de schijnbaar doordachte functieset.

Met een Shimano 105 hydraulische groepset, dynamolichten, bijpassende spatborden met volledige dekking en zelfgemaakte voor- en achterrekken, was ik overtuigd door de La Ruta Randos EU-gemaakte budgetrando-belofte. Ik besloot er een te bestellen voor mijn veelzijdige stadsfiets. Het bleek zoveel meer te zijn dan dat, met een paar opmerkelijke kanttekeningen. De fiets had een paar duidelijke eigenaardigheden die ik kende toen ik erin ging, en andere verrassingen openbaarden zich pas nadat Id ermee begon te rijden.

De goede. Als ik op deze fiets zit, neem ik regelmatig de lange weg op mijn woon-werkverkeer om een paar extra kilometers binnen te sluipen. En ik heb er talloze groepsritten en weekendfietstochten op laten zien, ondanks dat ik meer capabele en duurdere fietsen in mijn stal heb. Ik heb er nooit een gedetailleerde geometriekaart voor gevonden en ik heb geen idee wat voor soort buizen er bij de constructie zijn gebruikt. Het is maar een fiets, en als ik erop fiets, wil ik vaak ver voorbij mijn bestemming blijven trappen. Wat kun je nog meer vragen?

Eerlijk gezegd heb ik een haat-liefdeverhouding sinds de dag dat ik mijn La Ruta Rando opende. Creme nam een aantal moeilijke beslissingen waardoor de fiets zijn potentieel als slaapfiets niet voldeed. Duidelijk duidelijke problemen zijn het specificeren van een 42 cm brede bar en roadie 50/34 versnelling met een 11-28 cassette op een fiets die zichzelf presenteert als speciaal gebouwd voor geladen reizen. Gelukkig kun je met zo’n versnelling wegkomen in pannenkoekenflat Berlijn en de omliggende staat Brandenburg, maar het is een duidelijke mismatch en zal veel rijders niet goed van pas komen.

  • Frame/Vork Creme La Ruta Rando, XL
  • Velgen Creme dubbelwandig aluminium
  • Naven Sluiter Precision PL-8 (voor) / Shimano FH-7070 (achter)
  • Banden WTB Horizon 47mm
  • Stuur ZIPP Service Course 70 XPLR
  • Stuurlint Brooks Cambium
  • Crankstel Creme 50/34
  • Pedalen MKS x Crust Sylvan Gordito
  • Cassette Shimano 11-28, 11-speed
  • Derailleurs Shimano 105
  • Remmen Shimano ST-MT400
  • Versteller(s) Shimano 105
  • Zadel Brooks Cambium C17
  • Omgekeerde onderdelen van de zadelpen
  • Stuurpen Creme hoogbouw, 100mm
  • Voortassen Atwater Marauder. Hongerige 139 Tote. Wizard Works Mini Shazam .
  • Achtertassen Copra Booty Bag, groot of Atwater Booty Bag, klein
  • Voorrek Allygn Grillrek
  • Verlichting Supernova Pure E3 / Spanninga Pixeo XS (achter)
  • Overige accessoires Topeak framepomp, goedkope mand, Knog Oi bel, Salsa Nick Less Cages

Een paar belangrijke maar minder voor de hand liggende problemen zijn de beslissing van het merk om de stuurbuis zo kort voor te snijden dat je alleen de stuurpen kunt dichtslaan. Hoewel ik mijn stuur hoog genoeg kon krijgen, moest ik een paar afstandhouders onder de maximale inbrenglijn van de stuurpen plaatsen. Dit veroorzaakt angst en verlaagt de bovenkant van de stuurbuis. Mijn framebouwer-vriend bood aan om een stuurbuis toe te voegen, maar ik heb nog geen tijd gehad. De La Ruta Rando heeft ook meer front-end shimmy dan ik zou willen, hoewel een hand op de tralies het helemaal stil maakt. Ik vond de voorraadrekken nogal wankel en was er ook snel bij om ze te verwijderen. Dit zijn allemaal redelijke redenen om mijn beslissing in twijfel te trekken. Maar deze fiets zorgt ervoor dat ik terug blijf komen.

De La Ruta Rando is een genot om te rijden, ondanks al zijn excentriciteiten. Het geeft me vreugde om ermee door de stad te trappen en me eraan te herinneren waarom ik van paardrijden hou. Het kan zijn dat ik niet te veel verwacht en niet veel geld heb uitgegeven aan de nieuwste technologie, waarvan ik hoop dat het me zoveel mogelijk marginale voordelen zal opleveren. Hoewel ik niet zeker weet waardoor ik me verbonden voel met mijn woon-werkfiets, hoop ik dat iedereen er een heeft. Het is niet iets dat ik al te serieus neem. Dit herinnert me eraan om er plezier in te hebben. Het is niet de forenzenfiets die ik wilde, maar hij is niet zo duur dat ik me geen zorgen hoef te maken dat hij krassen of deuken krijgt.

Stuur ons uw bikepacking rig