Lucht- Versus Spoelschokken - Welk Type Schok Is Het Beste?
Matt Jones

Een van de meer fascinerende gesprekken die op dit moment rond fietsontwerp plaatsvinden, is of luchtschokken ooit spiraalveren volledig zullen vervangen. Als je kijkt naar een fabrikant van volledig geveerde mountainbikes, lijkt het antwoord misschien duidelijk: ze gebruiken bijna een luchtveerschok.

Desalniettemin wint het type coil-over, dat vaker voorkomt bij downhill-fietsen, aan populariteit onder enduro- en trailrijders. Het is gemakkelijk om het verschil te zien: degene met alle (meestal) stalen veren eromheen is een coil-over. Hoewel het basisconcept van hoe ze werken relatief hetzelfde is – ze laten de ophanging omhoog gaan wanneer je een hobbel raakt en terug naar rijhoogte na een impact – er zijn voor- en nadelen voor elk.

gerelateerde verhalen

Beslissen over de juiste is echter niet altijd duidelijk; zelfs een aantal ontwerpers van fietsen en ophangingen die we spraken, gaven toe verrast te zijn door de gevolgen van de tests. Om u te helpen de voordelen van elk te begrijpen, en wat voor u de juiste keuze kan zijn, hebben we de verschillen opgesplitst in vier hoofdcategorieën: prestaties, gewicht, afstembaarheid en onderhoudsgemak.

Ben je dol op nerds over de meest recente fietstechnologie? Wij ook! Blijf op de hoogte met Bicycling All-Access.

Uitvoering

Als we beide alleen op prestaties zouden beoordelen, is een spoelschok superieur. Gevoel omdat een luchtveerschok strakke afdichtingen vereist om perslucht op te vangen. Een spoel werkt echter zonder verstoppingen omdat hij de lucht niet onder hoge druk hoeft te houden. Minder afdichtingen betekent minder wrijving, waardoor de schok gevoeliger wordt. Het kan sneller reageren op terrein en stoten en voelt soepeler en soepeler aan.

Dit is belangrijk omdat wanneer de veer (spoel of lucht) efficiënt zijn eigen werk doet, de demper – het hydraulische systeem dat het tempo regelt waarmee de veer samendrukt en terugkaatst – effectief zijn werk kan doen.

Naarmate de reactietijd op compressie- en reboundkrachten toeneemt, kunnen ze de vormen van het pad beter volgen, wat zorgt voor betere grip, schokabsorptie en remmen, zegt Noah Sears, MRPs vice-president van bedrijfsgroei. Nog een nadeel van pieken in de atmosfeer: de wrijving die door hun afdichtingen wordt veroorzaakt, kan de olie in de demper oververhitten, vooral bij lange afdalingen van meer dan 20 minuten, en dat kan ervoor zorgen dat de zaken wat losser worden”, zegt Allan Cooke, Specializeds senior mountainbike-bevordering specialist.

Dat wordt vaak fade genoemd, en het leidt ertoe dat de schok veerkrachtiger en minder gereguleerd wordt. En het is niet alleen de demper die wordt beïnvloed door hitte. Extreme hitte kan de prestaties van de luchtveren ook op ongewenste manieren veranderen.

Hier is een eenvoudige manier om te zien of je je atmosfeerschok oververhit raakt: Aan het einde van een lange afdaling, voel je het schoklichaam. Als het heet is, ben je misschien een kandidaat om een schokgolf te krijgen. Om dezelfde redenen kan een spoelschok beter zijn in een warme omgeving.

4 Geweldige Aftermarket-coil-over-schokken

Marzocchi Bomber CR

De IL heeft geen extern reservoir, waardoor hij lichter is maar minder goed kan koelen dan een coil shock met je mee. Toch biedt het een vierwegaanpassing en een stijgschakelaar.

Gewicht

Coil shocks zijn een stuk zwaarder. Zwaarder staat gelijk aan lagere fietssnelheden, vooral bij het klimmen.

Om het in perspectief te plaatsen: een RockShox Deluxe Ultimate+ luchtschok om een Evil Following te krijgen weegt 341 gram; een Push ElevenSix spiraalveerschok voor dezelfde fiets weegt 789 gram – de opening van 448 gram (een pond). Gebaseerd op een rijder van 75 pond die 250 watt elektriciteit levert op een klim van 2 mijl met een niveau van 15%, voegt die ene pond extra 10 seconden toe.

Afstembaarheid En Rallytextuur

Een spoel heeft een lineaire veerconstante, wat betekent dat hij met een constante snelheid stijver wordt naarmate hij zelf wordt samengedrukt. Een luchtveer is innovatiever: of hij nu opwarmt, zijn stijfheid neemt exponentieel toe. Een luchtveer is eenvoudiger te installeren en af te stellen omdat je de ontwikkeling ervan kunt veranderen met slechts een schokpomp en plastic afstandhouders, waardoor het gemakkelijk is om het gedrag van deze fiets voor een dag in het park te veranderen en terug te veranderen voor trailrijden.

Verwant verhaal

En als je van een meer speelse opstelling houdt, ben je eerder geneigd om dat uit een luchtschok te zoeken. Wrijving kan zelfs helpen bij het poppy, speelse, ondersteunde gevoel van een luchtschok”, zegt Ryan Thornberry, productmanager van Yetis.

Deze extra ondersteuning kan de fiets in bepaalde situaties ook sneller maken, zegt Pivots-president, Chris Cocalis. We dachten er aanvankelijk aan om een spoel op de nieuwe Phoenix 29 te gebruiken, maar bij het analyseren met Fox waren de dagen samen met de luchtschok gewoon sneller, en het is lichter en veel beter afstembaar. Lucht is het beste om de fiets omhoog te houden en meer snelheid over de romp van sprongen, soepele rollen en grotere brokken te dragen.

Dus hoewel het niet altijd duidelijk is welk type schok een fiets sneller maakt, is het onbetwistbaar dat niets zo boterachtig lijkt als de rit van een coil-over-schok. Er is meer grip in de situaties waar je het nodig hebt, en de fiets voelt soepeler aan, rijdt stiller en blijft beter op de weg liggen. Als je van gevoeligheid, een zachte rit en dat gevoel van geïmplanteerd houdt, is een coil-over-schok waarschijnlijk meer jouw snelheid.

Onderhoud En Bruikbaarheid

Coil-over-schokken hebben minder onderhoud nodig. Om te beginnen zijn ze sterker. Deze extra hitte op luchtschokken die ik eerder zei, kan de interne schokken van een atmosfeer schaden. Aangezien MRP’s Sears opmerkt, is er meer werk nodig om ze op hun best te laten presteren. De tekortkoming van luchtveren wordt versterkt naarmate de ondersteuning langer duurt en de smering afneemt – en dus wint de spoel ook aan consistentie.

Verwant verhaal

Dit alles roept de vraag op: waarom hebben veel fietsen een luchtschok wanneer een schok bij het oprollen veel te bieden heeft? De grootste reden: ze maken het leven van fabrikanten en handelaren eenvoudiger door de installatie en montage van fietsen te vereenvoudigen. Een luchtveer is bijna traploos verstelbaar. Het afstemmen van een voor verschillende rijdersgewichten is net zo eenvoudig als het toevoegen of aftrekken van atmosfeer met behulp van een schokpomp. Bij een coil-over moet de schokbreker worden verwijderd om de veer te vervangen door een veer die zachter of steviger is. Als je een fiets met een spoelschok wilt verkopen, moet je voor elk gewichtsbereik extra veervoorraad meenemen, zegt Kevin Walsh, CEO van Evil Bikes. Bovendien komen schroefveren in slechts een paar snelheden aan met marginaal grote sprongen tussen elk.

Coil-Over Of Air-Spring?

Luchtveringfabrikanten, vooral Fox en RockShox, hebben de prestaties van luchtgeveerde vering drastisch verbeterd, voornamelijk door wrijving te verminderen. Coil-over-schokken hebben minder wrijving en werken koeler (en zullen dat altijd blijven), maar het verschil wordt kleiner en hedendaagse luchtschokken zijn gevoeliger en consistenter dan ze ooit zijn geweest.

Dat betekent dat lucht versus spoel veel lijkt op 27,5- versus 74 cm-wielen of horizontale versus klikpedalen. Het gaat er niet om dat de een beter is dan de ander; het draait allemaal om de behoeften van de individuele rijder. Als u tot de conclusie bent gekomen dat u het best gebaat bent bij een luchtschokbreker, dan heeft u geluk: de meeste fietsen zijn voorzien van en zijn geoptimaliseerd voor luchtschokbrekers.

Als je de roep van de spoel voelt en daarom niet op de markt bent voor een nieuwe fiets, kies je voor een ruigere weg. Er zijn minder fietsen die echt coil-over-compatibel zijn. Dat komt omdat de meeste fietsen zijn gemaakt om een luchtschok te gebruiken. Ingenieurs gebruiken de ophangingsverbindingen om een hefboomwerking op de schok te creëren die is geoptimaliseerd voor een atmosfeer veren innovatiever van aard – installeer een spiraalveerstoot op een van deze fietsen en u zult ook gebruiken veel reizen te gemakkelijk, waardoor de effectiviteit van de ophanging wordt verminderd.

Met wat onderzoek is het echter mogelijk om fietsen te vinden met een progressief genoeg hefboomwerkingsverhouding – de hoeveelheid beweging aan het achterwiel ten opzichte van de hoeveelheid op de schokas – voor een coil-over-schok. Core mountainbikemerken zoals Yeti, Transition, Pivot, Evil, Guerrilla Gravity en Santa Cruz bieden spoelvriendelijke fietsen. De aftermarket is ook je maatje: Cascade Components biedt vervangende schakels die sommige niet-coil-fietsen progressiever en, ten slotte, harmonieuzer kunnen maken met een coil-over-schokbreker.

De luchtveerschok kan de markt regeren vanwege zijn lichtere gewicht, installatiegemak en oneindige verstelbaarheid, maar dat betekent niet dat een coil-over inferieur is. Voor veel rijders is het misschien de beter presterende, betrouwbaardere en aangenamere schok om te rijden.

Matt analyseert sinds 1995 fietsen en alle vormen van fietsuitrusting.