De Raleigh RXC Is Een Racefiets Waarmee Je Kunt Groeien

Deze cyclocrossfiets met een professionele afkomst is goedkoop, veelzijdig en duurzaam

Raleigh

Terwijl ik naar de registratietrailer rolde in mijn reguliere cross-collectie op donderdagavond, stopten een paar van de gebruikelijke snelle mannen hun gesprek om opnames te maken in mijn glimmende nieuwe Raleigh RXC-tester. SRAM Force 1x, toch? merkte er een op. Voor- en achterassen, prima, zei een ander, en voegde eraan toe: ik geniet ook van mensen Clement PDX-banden. Meer op en neer blikken en knikken van acceptatie en uiteindelijk vatte de enige die nog moest inluiden het samen: Raleigh blijft na al die tijd behoorlijk aardige shit maken. Ik lachte en knikte, want dat is zo’n beetje mijn kritiek in een notendop op het nieuwste aanbod van zeer bekende cyclocross-merken.

Heb je het koud dit crossseizoen? Houd je benen warm – en heerlijk ruikend – met Bicycling ’s Vanilla Coconut Embro.

Voor wie is
de Raleigh RXC bedoeld voor cyclocrossers van elk niveau, maar ook voor degenen die dol zijn op gravelrijden en fietsen met gecombineerde terreinervaring.

Wat we leuk vonden
Een van de vele verbazingwekkende dingen van de RXC is zijn flexibiliteit. De relatief lage (67,5 mm) trapasval zorgt voor evenwicht voor gravelraces, terwijl de competitieve hoeken van balhoofd- en zitbuis zorgen voor een briesje door bochten en chicanes wanneer je traditioneel crosst. De SRAM Force 1x is uitgerust met een 42t kettingblad en een 32t bailout tandwiel op de tape, dus je hebt de uitrusting die je nodig hebt, of je nu op een steile aanloop gaat of de hamer terug gooit op een zeer lange valse flat. Waar het rubber de weg raakt (of zelfs het grind of het gras), vind je Clement PDX-banden gewikkeld rond brede velgen (18 mm binnen) American Classic Hurricane tubeless-ready wielen – een combinatie die, als gevolg van de Hurricanes-kraal – weerhaaktechnologie, is gemakkelijk op te zetten en blijft op zijn plaats zonder te boeren, zelfs bij verminderde bandenspanning.

De rit is stijf en nauwkeurig, mede dankzij de voor- en achterassen van de RXC’s, maar het is niet onaangenaam. In feite is deze full-carbon rit verrassend volgzaam en moeilijk offline te verdienen, zelfs over de vele verwarde wortels, stotterhobbels, ingebedde stenen en cornrow-groeven waar ik het in de loop van het seizoen overheen heb geracet. Raleigh schrijft die ontspanning toe aan de dunnere bovenbuis en stoelsteunconstructie die het in 2015 heeft geïntegreerd, wat volgens hem de verticale naleving met 37 procent is toegenomen. De nieuw voor dit modeljaar SRAM Force Hydro straatremmen met horizontale steun en 160 mm remschijven voor en 140 mm achter zorgden voor een getrouwe soepele snelheidsmodulatie en remkracht door zanderig zand bij de stromende regen.

Andere nieuwe versie-upgrades die deze fiets nog beter hebben gemaakt, zijn onder meer kortere liggende achtervorken, vandaag 420 mm (minder dan 425 mm op eerdere modellen) voor een betere krachtoverbrenging en een trapas met schroefdraad, die vervuiling en kraken zal helpen verminderen.

Kijk uit voor
Komen op 81 kg, de RXC isnt zware a se , maar het is niet bijzonder mild, een kenmerk dat komt waarschijnlijk neer op het Hurricane hoepels. Hoewel ze duurzaam genoeg zijn om veel misbruik te weerstaan, wegen ze 1.646 g voor je set – niet de lichtste wielen in de branche. Ik ontdekte dat dit zorgde voor een kleine vertraging bij het accelereren van de lijn en uit krappe bochten. Deze kleine traagheid zou zeer waarschijnlijk verdwijnen als je zou kiezen om te upgraden naar een carbon racewielset.

De afhaalmaaltijd
Of je nu cross, gravel of beide racet – en of je nu doorgewinterd of groener bent dan een aanloop met gras – de veelzijdige, welgestelde Raleigh RXC is een fiets die je kunt trainen, strijden en ontwikkelen.