Deze aerodynamische racefiets voor dames geeft je gratis snelheid zonder je in elkaar te slaan.

Gewicht: 77kg. (XS)

Stijl

: Aero road

Aandrijving:
Shimano Ultegra

Materiaal:
Carbon

De ideale fiets voor:
Rijders die aerodynamisch voordeel willen behalen zonder volledig in te boeten aan comfort

Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat snel gaan geweldig is. Canyon heeft dat. Een bewijs? Het creëerde een aero-fiets die je zal helpen meer snelheid te krijgen zonder meer moeite te doen. Van de dikke carbon binnenbanden tot de 23 mm voorband, de merken Aeroad WMN CF SLX Disc 8.0 zijn gemaakt met veel aandacht voor detail waarmee je door de atmosfeer kunt zoomen.

Maar het is duidelijk dat fietsen meer is dan snel gaan. Vooral op langere ritten vind ik het heerlijk om een fiets te krijgen die mijn rug niet pijn doet en mijn handen zoemen van het geratel op de weg. Voor mij gaat een kleine ontspanning een lange weg en laat ik me verder en sneller bewegen. Gelukkig snapt Canyon dit ook. De Aeroad is een uitstekend uitgevoerde fiets die de grens tussen snel en comfortabel overschrijdt.

Wat We Zo Leuk Vinden Aan De Canyon Aeroad

Interne kabelgeleiding

De intern geleide kabels zorgen ervoor dat het frame er schoon uitziet.

Shimano schijfremmen

Shimano Ultegra schijfremmen stoppen wanneer je ze nodig hebt.

Aerodynamische buizen

De dikke maar aerodynamische buizen zijn gevormd om je vrije snelheid te geven.

Ultegra-aandrijflijn

De fiets is voorzien van een complete Shimano Ultegra set, tot op het bandje.

Contactpunten voor vrouwen

Dames krijgen een dunnere bar, een kortere stuurpen en cranks en een dameszadel.

Ik heb verschillende aanvullende versies van Canyons gereden, zoals de Ultimate en de Endurace. De Aeroad is merkbaar stijver dan de andere damesmodellen van het merk. Hij voelt scherper, te acceleraties gebeuren sneller en ik kon het tempo beter vasthouden, vooral op rechte, vlakke wegen. Maar het is niet aan het einde van het spectrum voor deze kenmerken. Je zult andere aero-fietsen vinden die competitiever aanvoelen, en andere die dat gevoel van volle kracht iets gemakkelijker behouden. Maar dat is oke. De ontspanning die deze fiets biedt, is een geheime saus die veel andere aero-racefietsen niet hebben – en wat de Aeroad echt speciaal maakt. (Plus, het heeft schijfremmen! Woo!)

In termen van zijn geometrie is de Aeroad de langste en goedkoopste van alle Canyons racefietsen, waardoor de rijder op een pittige, agressieve plek komt. De dikke, hoekige buizen zijn gevormd voor aerodynamisch voordeel en trekken je gemakkelijk door de wind. Er zijn echter concessies aan het comfort: terwijl de voorband een slungelige 23 mm is om te helpen met de aerodynamica, is de achterband een meer gedempte 25 mm. De zadelpen is geconstrueerd met een voor-/achterwaartse buiging, en ook de carbon lay-out van het frame is ontworpen met het oog op naleving.

Het is vermeldenswaard dat dit de enige Canyon-straatfiets voor dames is die een frame deelt met alle herenmodellen. De belangrijkste reden is puur economie, zegt merkvertegenwoordiger Peter Nicholson. Omdat de totale aero-straatmarkt de afgelopen decennia is gekrompen, wordt het deel van de taart voor vrouwen dienovereenkomstig kleiner. Om de fiets beschikbaar en goedkoop te maken, moest hij dat kader delen.

De Aeroad krijgt Continental Grand Prix-banden, 23 mm Strike III voor en 25 mm Force III achter. Trevor Raab

Andere opties van Canyon

Canyon maakt drie racefietsen voor dames: de Endurace, Ultimate en Aeroad. De Endurace is (je raadt het al) een op uithouding gerichte fiets, met een soepele, comfortabele rit die geweldig is voor langere afstanden. Het is verkrijgbaar in vijf modellen, met prijzen tussen en The Ultimate is de pure racefiets van het merk, die door Team Canyon-SRAM in de meeste races kan worden gebruikt. Het wordt geleverd in vijf modellen, variërend van tot De Aeroad is je aero-racefiets van deze groep, met slechts één versie aan de dameskant. Maar er zijn verschillende herenmodellen met veel verschillende onderdelencombinaties, variërend van tot

Aero AF

De Aeroad is je langste en goedkoopste Canyons-fiets. Het plaatst de rijder in een pittige, competitieve positie. Het carbon frame is gevormd voor aerodynamisch voordeel, waarbij de forse onderbuis een van de duidelijkste gebieden is waar dat van pas komt. Het is gebouwd met Reynolds Strike-wielen, die een dikte van 62 mm hebben waarmee je door de lucht kunt snijden. En de banden zijn geoptimaliseerd voor aerodynamica: de voorkant is 23 mm, terwijl de achterkant 25 mm is (de fiets kan overeenkomen met 30 mm, voor het geval je dat zou willen veranderen). Natuurlijk was aerodynamica niet het enige waar ontwerpers aan dachten. De zadelpen is bedoeld om een voorwaartse / achterwaartse buiging te hebben om de rit te verzachten, en het frame is ontworpen om soepel en comfortabel te zijn.

Hoe het werkt voor vrouwen

De Aeroad WMN is je enige damesfiets van Canyon die hetzelfde frame gebruikt als het herenmodel. De belangrijkste reden waarom is puur verstandig, zegt fabrikantvertegenwoordiger Peter Nicholson. De omvang van de markt voor aerofietsen is de afgelopen jaren afgenomen, waarbij het gehele damesgedeelte dezelfde trend volgt. Het heeft dus geen financiële zin om een apart damesframe te maken. Er zijn echter enkele verschillen die de fiets veel geschikter maken voor vrouwen: hij heeft kortere cranks, een smaller stuur, een kortere stuurpen en een dameszadel.

3 Aero-helmen Waar We Van Genieten

Oakley Aero 5

De evaluatie

De Aeroad is merkbaar stijver dan de merken andere damesmodellen. Het voelt scherper, te acceleraties gebeuren sneller en ik kon de snelheid beter vasthouden, vooral op rechte, vlakke wegen. Maar het is niet aan het einde van het spectrum voor al deze kenmerken. Er zijn extra aero-fietsen die competitiever aanvoelen, en vele andere die dat gevoel van volle kracht iets gemakkelijker behouden. Maar dat is niet erg, want door een beetje van die kwaliteiten op te offeren, ontstaat er ruimte voor een klein beetje comfort. Waar andere aero-fietsen mijn rug pijn deden en mijn handpalmen zoemden, gaf de soepele rit van Aeroads me een krachtig gevoel, zelfs aan het einde van langere ritten.

Ook de schijfremmen zijn een welkome aanvulling op deze (en elke) racefiets. Op een regenachtige middag terwijl ik op de Aeroad reed, merkte ik dat ik snel stopte vanwege een onverwachte kruising onderaan een heuvel. Terwijl andere passagiers slipten en in paniek raakten, slaagde ik erin om op tijd te vertragen om ervoor te zorgen dat de straat vrij was en mijn medefietsers door te zwaaien.

In termen van het simpele feit dat het frame niet specifiek voor dames is, kan ik niet zeggen dat dat voor mij als een opoffering voelde. Ik heb andere damesfietsen van dit merk gereden en bewonderd, en ik reed en hield ook van deze. Het voelde niet zwaar of overbouwd. Het voelde gewoon als een aero-racefiets. Ik zou geïnteresseerd zijn om te zien of er een vrouwen-versie van het voelt meer compliant of gladder-less
luchtvaart- , maar het lijkt erop dat ik die kans krijgt gewoon. Maar dat is oke. Deze fiets is geen opoffering – het is een supersnel, redelijk comfortabel, geweldig genot.